שיעור ראשון - סטארט אפ הוא זינוק, בזינוק עליכם להיות קלים ככל הניתן
גייסתם הון ראשוני? חכו מספר רגעים לפני שאתם רצים לשכור משרד ולהעסיק עובדים. הישארו בתחום האפור המעניק לסטארט אפ שלכם עוד מספר רגעים של חסד לפני שתתחילו להתעסק מדי יום בלוגיסטיקה, ציוד, שכירות ועובדים. יש פתרונות קלים ונטולי התחייבות שיעניקו לכם את כל צורכי העסק. אם תעסיקו פרילנסרים ולא שכירים, תוכלו לוותר על המשרד (השכירות, הריהוט, החוזה, הארנונה, החשבונות, דמי הניהול) והוצאות מעביד, אם תעסיקו פרילנסרים מחו"ל תוכלו גם לחסוך הון עתק על פיתוח (כ-40%!!!). בזכות האופי הגלובלי של עולם פיתוח התוכנה, צוותי פיתוח מיישמים כיום טכניקות עבודה מרחוק המייעלות את התהליך באופן משמעותי. הכלים הקיימים בתחום הפיתוח המשותף מרחוק השתרשו כל כך חזק בעולם הזה שכיום גם בעבודה באותו משרד פיזי משתמשים בהם.
נסו לעבוד רזה ככל הניתן. חסכון בשלב הזה יעניק לכם סיכוי טוב יותר להגיע עם כספי הגיוס הנוכחי לשלב בו אתם מוכרים מוצר ומציגים הכנסות למשקיעים שלכם. אם תגיעו לשלב הזה יהיה לכם הרבה יותר קל בעתיד.
שיעור שני - כסף נכנס וכסף יוצא
להיות סטארט אפ זה לא רק לקחת ולגייס כספים- אתם חייבים להחזיר כסף למשקיעים שלכם. מצאו אפשרויות לצאת בגרסה רזה ומוקדמת, להביא לקוחות בתשלום סמלי לפיילוטים, לעודד רכישות בכל מחיר. סטארט אפ שיש לו כבר מאגר משתמשים וחברות שמשתמשות במערכות שלו (ומשלמות עבורן) הוא כבר צעד קדימה לעומת סטארט אפ שרק מגייס כספים. פרט לכך, משתמשים משלמים זה המדד הטוב ביותר לרלוונטיות של המוצר והצלחה בתחום תקל על המשקיעים שלכם להשקיע עוד כספים בעת הצורך.
שיעור שלישי - אתם חייבים לענות על צורך אמיתי
סטארט אפ נועד לתת מענה לצורך שעדיין לא ענו עליו או באופן שטרם ענו עלי בעבר.
- לפני שאתם מפתחים את העסק חשוב שתתמקדו בשורש של הרעיון שלכם- הצורך עליו הוא עונה.
- מה הצורך שאתם עונים עליו? האם הוא רגשי? חברתי? עסקי?
- מי לדעתכם השוק שאתם פונים? האם מדובר בשוק פרטי או עסקי?
- איך ניתן לשווק את המוצר שלכם ולמה אנשים יראו אותו ויחליטו לשלם עליו?
- הצורך הוא השורש לרעיון- שורש טוב ומנוסח היטב חייב להיות רשום לנגד עיניכם תמיד. בכל החלטה או צומת עליכם להביט בצורך שאתם עונים עליו ולחשוב מה יענה הכי נכון על הצורך הזה.
שיעור רביעי - תחרות היא לא בהכרח דבר רע
כל חברה מגייסת ומאבדת לקוחות כל הזמן. לקוחות לא נאמנים נוטשים מוצרים גם אחרי שנים ומסתגלים בקלות למוצרים חדשים. לכן, אם אתם סטארט אפ בתחום שכבר יש בו מתחרים חשבו על הצורך שאתם מעוניינים לענות עליו. בחנו איך המתחרים שלכם עונים עליו ומצאו דרך טובה ומשתלמת יותר לכך. העובדה שיש לכם תחרות רק מאשרת את העובדה שהשוק שלכם רלוונטי. כמו כן, מתחרים המשקיעים בפרסום מצליחים לעורר חוסר אצל הלקוח, על החוסר הזה גם אתם יכולים לענות ובכך התחרות עוררה את השוק שלכם ועשתה עבורכם שירות גדול.
שיעור חמישי - סטארט אפ הוא הרבה מעבר לרעיון חדשני
בשביל להקים סטארט אפ, חייבים להימנע מחשיבה במובנים של "רעיון מגניב".
סטארט אפ הוא רעיון חדש שהביצוע שלו מסוגל לשנות את העולם- חברים, לשנות את העולם זה עסק רציני ואם אתם רוצים להרוויח על הדרך קצת כסף עליכם להבין שקודם כל אתם הולכים לבנות פה חברה- עסק. אומנם העסק נועד לחדש ואנו בטוחים שיש לכם המון טוויסטים שללא ספק יכולים להקלט כ"מגניבים" אבל לרגע אסור לכם להסתכל על סטארט-אפ כגימיק.
תחשבו טוב האם הרעיון שלכם באמת חדשני, מי הקהל שלכם ומה המודל העסקי מאחורי הרעיון, האם יש למוצר שלכם שוק וכמה אנשים יסכימו לשלם עבורו. נסו לחשוב על תוכנית לטווח הרחוק והאם המוצר שלכם יכול להתאים לטרנדים ומגמות בהווה ובעתיד.
רק לאחר בחינה של כל אלו תדעו אם אתם מייסדים סטארט אפ או סתם מפתחים רעיון מגניב.
שיעור שישי - טקטיקה ואסטרטגיה לאורך כל הדרך
הכינו מראש תוכנית עסקית עם ראייה קדימה, בחנו מספר אפשרויות ריאליות ויעדים למוצר שלכם והיו עם יד על הדופק וחשבון נפש מולם תמיד.
הכינו מראש תוכניות מגירה למקרה שדברים לא יתקדמו כי שחשבתם וקבעו מהן נקודת החדלון שלכם ונקודת האל חזור.
שיעור שביעי - מטרה היא הסכם בלתי חוזר עם עצמכם
וצרו לעצמכם רשימה של 3 דברים שאתם מעוניינים להשיג בתהליך שאתם מתחילים, אלו יהיו מטרות העל שלכם. מטרות העל נמצאות שם תמיד כדי להזכיר לכם מה חשוב באמת ולאפשר לכם לקבל את ההחלטה הטובה ביתר. מטרות העל יכולות להשתנות אחת לכמה שנים ומושפעות רבות מהשוק אך שינויים תכופים במטרות העל שלכם ייצרו זיג זג מיותר בהחלטות ולרוב יובילו אתכם למוצר חסר זהות.
שיעור שמיני - בקשו כל הזמן פידבקים
אופטימיזציות,פידבאקים מהמשתמשים ומיקרו בדיקות היתכנות - כולם כלים שעליכם לחזור ולהשתמש בהם לאורך התהליך. פיתוח הוא תהליך שמשתנה לאורכו, מגדיר מטרות חדשות ויעדים שונים בהתאם לשוק ולמוצר הנרקם. חזרו כל הזמן על הבדיקות, בחנו בכל שלב האם אתם עומדים במקום בו רציתם והאם המוצר עונה על הדרישות המקוריות והנוכחיות שלכם. הארה חכמה של לקוח/יועץ/חבר יכולה לחסוך לכם שכר לימוד עצום בהמשך הדרך.
שיעור תשיעי - יצירת קשרים ושיתופי פעולה לפני, תוך כדי ואחרי
עולם הסטארט אפ, בעיקר בישראל, הוא קהילה.כחלק מהקהילה הוז אתם תרקמו מערכת קשרים עסקיים וחבריים שיכולים לסייע לכם בעתיד הקרוב והרחוק. חפשו תמיד את שיתוף הפעולה הבא, היו חברותיים, שתפו מידע, ספרו ככל הניתן ולמי שניתן על הפרויקט שלכם ובאיזה שלב אתם. אינכם יודעים מי יביא לכם את הלקוח או המשקיע הבא. כלל ברזל, היו תמיד כנים בנוגע למוצר ולסטטוס הפיתוח שלו שכן חבר חדש שהמליץ עליכם וקיבל משוב שלילי מצד ג' לא יחזור להמליץ עליכם בעתיד.
שיעור עשירי - מותר לטעות אבל לא לחזור על טעויות פעמיים
בכל תהליך פיתוח קורות טעויות, לרובן הגדול יש השלכה כלכלית ועסקית שעלינו להשלים עימה. אני קורא לזה "שכר לימוד", עם זאת, אל תהיו שאננים בנוגע לשיעורים שרכשתם בכסף רב, נתחו כל טעות, בחנו מה הביא אתכם למצב הזה וכיצד ניתן להימנע מלחזור עליה בעתיד. שווה לשוחח עם כל מי שקשור למקרה ולבחון יחד איתו מה לדעתו גרם לבעיה וכיצד הוא היה נמנע ממנה. את המסקנות ניתן אף לחלוק עם יתר חברי הצוות על מנת שילמדו לא לעשות את אותה טעות בעתיד.
זכרו, אין דבר כזה כשלון, אלא, שיעור לחיים
סטארט אפ נקרא בעברית חברת הזנק, הסיבה העיקרית לכך היא שהדבר היחיד שידוע מראש הוא שזינקתם, יצאתם לדרך חדשה. מגוון התוצאות אינו גדול, יש סטארט אפים שמוכרים ועושים אקזיט, יש כאלו שהופכים לחברה ממוסדת ומוכרים את המוצר שלהם בעצמם ויש את אלו שסוגרים. עם כל העצב הכרוך בלסגור סטארט אפ חשוב לחזור תמיד לנקודת ההשקפה שאני מנסה להעביר לאורך כל המאמר הזה, סטארט אפ הוא תהליך, לכל תהליך יש תוצרים, במקרה הספציפי הזה התוצר שלכם איננו כסף אך ללא ספק רכשתם ניסיון, הכרתם את השוק, ייצרתם קשרים עסקיים חשובים ויותר מכל, הסקתם מסקנות שיועילו לכם בסטארט אפ הבא, כן, יהיה סטארט אפ נוסף ואתם תגיעו אליו הרבה יותר מוכנים מאשר הייתם בקודם.
אחלה כתבה מאוד עוזרת. תודה
כתבה טובה